Skip to main content
Weather Data Source: Wettervorhersage Agadir 30 tage

Gepubliceerd: 09 augustus 2025

Ministerie van Onderwijs wil meer religie op school

Commentaar

Update: 12 augustus. Het Ministerie van Onderwijs is van plan de vijf dagelijkse gebeden op school in te voeren met de bedoeling religieus onderwijs te versterken. Dat heeft dagblad Assabah van 26 juli meegedeeld. Het Ministerie lijkt een gevolg te geven aan het beleid van de PJD-islamisten die de verkiezingen van 2021 hebben verloren.

De invoering van meer religieuze lessen op school staat in de Strategische Visie 2015-2030 van het Ministerie. Men wil de integratie van “islamitische normen” bewerkstelligen alsof leerlingen buiten de openbare school geen kennis hebben van de islam en dus niet weten hoe ze moeten bidden.

De school moet volgens de Visie bijdragen aan de vorming van deugdzame burgers. Maar dat is een taak die de ouders beter kunnen overnemen om de school te ontlasten. Een school die al decennia in crisis verkeert en waarvan de resultaten voor vakken als rekenen, talen, lezen, schrijven en wiskunde tot de laagste in de wereld behoren. De minister vergeet daarnaast dat overdracht van religieus kennis via andere instellingen buiten de school gebeurt zoals het Ministerie van Islamitische Zaken, de moskeeën en de Habous.

Maar het belangrijkste probleem in de Visie is dat de wetenschappelijke vakken op school in botsing komen met religie. Een leerling die in de les aardrijkskunde uitleg krijgt over het ontstaan van regen hoort van docent dat er wolken, een watercyclus en condens nodig zijn. Maar docent religie vertelt de leerlingen dat alle natuurverschijnselen door Allah worden veroorzaakt. Hij citeert wonderen uit de Koran maar kan het ontstaan van een natuurfenomeen niet uitleggen. 

Als gevolg hiervan leven leerlingen in een parallelle wereld met een tegenstrijdige redenering van gevolg en oorzaak. Dat leidt tot onbegrip van de wereld om hen heen. Wetenschappelijk onderzoek wordt hierdoor tevens belemmerd. Daarom staat kennis in veel moslim landen waar religie de overhand in het onderwijs krijgt, laag aangeschreven.

Data uit de moslim landen over het aantal studenten en onderzoekers in wetenschap, data uit het Scientific Citation Index (SCI, die houdt bij welke wetenschappers zijn geciteerd in gezaghebbende publicaties en uit welke landen ze komen), het aantal patenten op nieuwe uitvindingen en cijfers over begrotingen van wetenschappelijk onderwijs en onderzoek staan laag in vergeleken met de niet-moslim wereld.  

Kortom, door de invoering op school van meer lessen in religie lijkt het Ministerie de mislukte onderwijservaringen uit andere moslim landen in Marokko te willen herhalen. Een merkwaardige mix van religie en wetenschap die volgens oud-premier Saad Dine Otmani een fenomeen is van de laatste decennia. Het is onbekend in de geschiedenis van religie en wetenschap en lijkt overgewaaid uit het Midden Oosten waar het onderwijssysteem en de hele samenleving in elkaar zijn gestort.

Afbeelding: Saad Berrada, minister van  Onderwijs tijdens een debat op 25 november 2024 in het parlement. Credits: TelQuel magazine.