Geen akkoord over productie en consumptie plastic
De Verenigde Naties zijn er vrijdag 15 augustus in Genève niet in geslaagd een akkoord te bereiken over het wereldwijd verminderen van de productie en de consumptie van plastic. Dit brengt de strijd tegen vervuiling in oceanen en rivieren in gevaar. Marokko heeft een kustlijn van 3.500 km lang waar jaarlijks miljoenen tonnen plastic afval worden gedumpt. Wie verzamelt plastic afval en hoe wordt het verwerkt? Dit artikel gaat over een bedrijf actief sinds 2021.
Meer lezen over hetzelfde onderwerp:
Derde internationale conferentie over de Oceaan
De derde internationale conferentie over de Oceaan is deze week in de Franse stad Nice begonnen. 50 staatshoofden en regeringsleiders uit 120 landen en 30 leiders van onafhankelijke organisaties waaronder Marokko nemen deel aan wat de Verenigde Naties beschrijft als een noodzakelijke bijeenkomst om de toekomst van de Oceaan te bespreken.
Rapport 2025 over kwaliteit zwemwater
93% van de stranden in Marokko voldoet aan de kwaliteitsnormen voor zwemwater. Dat staat in een rapport gepresenteerd op dinsdag 29 april in Rabat. Het rapport komt van het nationale programma voor toezicht op de kwaliteit van zwemwater en strandzand. 199 stranden werden onderzocht en beoordeeld. Plastic blijft het meest voorkomend afval gevonden in zeewater, op stranden en in het zand. 80% daarvan komt uit het land zelf. 86% van de afval bestaat uit plastic, sigaretten en verpakking van levensmiddelen. Het rapport werd gepresenteerd in het kader van de voorbereiding op de zomervakantie. Een uitgebreide bespreking staat op nieuwssite Lesiteinfo.com.
Reportage over Dakhla Atlantic Port
CNN heeft vorige week een reportage uitgezonden over de bouw van de nieuwe haven Dakhla Atlantic Port. De haven gaat volgens het Ministerie van Infrastructuur een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van regio Sahara. De haven bestaat uit drie delen: een dok voor onderhoud van schepen, een haven voor handel en een ander voor visserij. Het beschikt over twee zones voor industrie en logistiek en kan jaarlijks 35 miljoen ton aan goederen verwerken. Door de geografische ligging zal de nieuwe haven Marokko met landen in West-Afrika verbinden. Het kan tevens de Sahel helpen ontsluiten door toegang te geven tot de Atlantische Oceaan. Die mogelijkheid werd op een bijeenkomst in december 2023 in Marrakech door de ministers van Mali, Burkina Faso, Niger en Tsjaad besproken. De haven kost naar schatting 1,2 miljard dollar.
Een geschiedenis van de Atlantische kust
Elk jaar vindt er in september de Dag van de Haven plaats in Marokko. Een gelegenheid om kennis te maken met de maritieme geschiedenis van het land en de soorten activiteiten in de hedendaagse havens aan de Middellandse Zee en aan de Atlantische Oceaan, een maritieme façade van bijna 3.500 km en een tiental havens met een verborgen en fascinerende geschiedenis. Sommige havens dragen nog altijd sporen van antieke beschavingen. Bekende namen van havens uit de Romeinse tijd zijn Tanger (Tingis, op dit moment in de top 20 van de meest efficiënte havens in de wereld), Setpem (Sebta), Tamuda (vlakbij Tetouan), Sala...