Derde internationale conferentie over de Oceaan
De derde internationale conferentie over de Oceaan is deze week in de Franse stad Nice begonnen. 50 staatshoofden en regeringsleiders uit 120 landen en 30 leiders van onafhankelijke organisaties waaronder Marokko nemen deel aan wat de Verenigde Naties beschrijft als een noodzakelijke bijeenkomst om de toekomst van de Oceaan te bespreken.
De biodiversiteit van de zeebodem wordt door vervuiling, economische activiteiten en illegale visserij bedreigd. De organisatoren hopen een consensus te bereiken om minstens 30% van de Oceaan te beschermen. Rodrigo Chaves Robles, president van Costa Rica en medevoorzitter van de conferentie zei in de opening dat de oceaan decennialang was behandeld als een oneindige voorraadkast, als een internationale stortplaats voor afval en als een gebied zonder wetten of regels. Hij zei dat alle landen jaarlijks acht miljoen ton plastic in de zee dumpen. 90% van de soorten maritieme dieren dreigt volgens hem te verdwijnen door overbevissing. Over 25 jaar zal er meer plastic dan levende organismen en vissen in de oceaan zijn, waarschuwde hij.
Afbeelding ter illustratie. Bron: Shutterstock.
Rapport 2025 over kwaliteit zwemwater
93% van de stranden in Marokko voldoet aan de kwaliteitsnormen voor zwemwater. Dat staat in een rapport gepresenteerd op dinsdag 29 april in Rabat. Het rapport komt van het nationale programma voor toezicht op de kwaliteit van zwemwater en strandzand. 199 stranden werden onderzocht en beoordeeld. Plastic blijft het meest voorkomend afval gevonden in zeewater, op stranden en in het zand. 80% daarvan komt uit het land zelf. 86% van de afval bestaat uit plastic, sigaretten en verpakking van levensmiddelen. Het rapport werd gepresenteerd in het kader van de voorbereiding op de zomervakantie. Een uitgebreide bespreking staat op nieuwssite Lesiteinfo.com.
Sahel wil toegang tot Atlantische Oceaan
De ministers van Buitenlandse Zaken van Burkina Faso, Mali en Niger werden op 28 april voor een werkbezoek door de koning ontvangen. De drie landen vormen sinds kort een nieuwe confederatie van samenwerkende landen in de Sahel (AES). In een gezamenlijk persbericht (deel 1 en deel 2) kondigt de confederatie aan dat de betrokken landen deel willen nemen aan het Sahel – Atlantisch project voorgesteld door Marokko. Het project moet de drie landen ontsluiten via een nieuwe weg die de nieuwe haven van Dakhla Atlantic Port met de Sahel verbindt. De drie ministers zien de weg naar de Atlantische Oceaan als een kans om de economische ontwikkeling in de regio op gang te brengen door toegang te krijgen tot de internationale markt. Het project is tevens belangrijk voor Marokko om regio Sahara waar Dakhla Atlantic Port ligt te ontwikkelen.
Reportage over Dakhla Atlantic Port
CNN heeft vorige week een reportage uitgezonden over de bouw van de nieuwe haven Dakhla Atlantic Port. De haven gaat volgens het Ministerie van Infrastructuur een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van regio Sahara. De haven bestaat uit drie delen: een dok voor onderhoud van schepen, een haven voor handel en een ander voor visserij. Het beschikt over twee zones voor industrie en logistiek en kan jaarlijks 35 miljoen ton aan goederen verwerken. Door de geografische ligging zal de nieuwe haven Marokko met landen in West-Afrika verbinden. Het kan tevens de Sahel helpen ontsluiten door toegang te geven tot de Atlantische Oceaan. Die mogelijkheid werd op een bijeenkomst in december 2023 in Marrakech door de ministers van Mali, Burkina Faso, Niger en Tsjaad besproken. De haven kost naar schatting 1,2 miljard dollar.
Een geschiedenis van de Atlantische kust
Elk jaar vindt er in september de Dag van de Haven plaats in Marokko. Een gelegenheid om kennis te maken met de maritieme geschiedenis van het land en de soorten activiteiten in de hedendaagse havens aan de Middellandse Zee en aan de Atlantische Oceaan, een maritieme façade van bijna 3.500 km en een tiental havens met een verborgen en fascinerende geschiedenis. Sommige havens dragen nog altijd sporen van antieke beschavingen. Bekende namen van havens uit de Romeinse tijd zijn Tanger (Tingis, op dit moment in de top 20 van de meest efficiënte havens in de wereld), Setpem (Sebta), Tamuda (vlakbij Tetouan), Sala...