Voetbal, milieu en maatschappelijk ondernemerschap
Volgens een nieuw onderzoek stoot een gemiddeld FIFA wereldkampioenschap tussen 44.000 en 72.000 ton CO2. Dat is vergelijkbaar met de jaarlijkse uitstoot van 31.000 tot 51.000 Britse auto’s. Met de uitstoot gekoppeld aan de sponsering erbij, stijgt dit naar 350% per wedstrijd. Het onderzkoen werd in mei 2025 door wetenschapper Aukje Geubels geciteerd in Illuster, tijdschrift van de Universiteit Utrecht.
Een energie neutraal stadion de Nieuwe Toekomst van F.C. Ajax staat in 2030 klaar. Dat moet klimaat neutrale wedstrijden mogelijk maken. Dat wil zeggen dat het vervoer van en naar het stadion groen is, dat er geen plastic wrdt gebruikt of in ieder geval plastic die meerdere keen kan worden gebruikt. Dus geen rietjes en bekertjes meer om te drinken.
De belangrijkste kracht van voetbal is de sociaal verbindende thema’s zoals kansarme jongeren aan het sporten krijgen, isolement en eenzaamheid doorbreken, integratie bevorderen, overgewicht tegengaan, mentale gezondheid bevorderen en bewegingsarmoede verminderen.
Maar het beste deel van voetbal als maatschappelijke kracht is de begeleiding en talentontwikkeling op en buiten het veld. Daar hoort bij het leggen van contacten tussen jongeren en bedrijven om stages te regelen, projecten te ontwerpen en kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.
Volgens de wetenschapper is de Nederlandse Voetbalbond de grootste en stille kracht achter maatschappelijk ondernemend Nederland. 9,7 miljoen liefhebbers van voetbal van wie twee miljoen elke week de wedstrijden volgen. Maar de maatschappelijk impact van voetbal in combinatie met milieuvraagstukken is relatief nieuw. Er is nog geen vergelijkend materiaal om doelen te meten en te beoordelen.