Ongenode supporters rond Frans voetbalstadions
Paris Saint-Germain (PSG) en Inter Milaan treffen elkaar op 31 mei in de finale van de Champions League in het Allianz Arena van München in Duitsland. 18.000 toegangskaarten zijn volgens de Franse club gereserveerd voor de supporters. Maar bij winst of verlies zullen ongenode supporters opduiken voor heel andere redenen zoals op deze beelden van na de winst afgelopen woensdag op Barcelona. Voertuigen zijn in brand gevlogen. omstanders aangevallen, de politie bekogeld en winkels vernield en geplunderd. Sommige vandalen droegen Algerijnse vlaggen.
Onderzoekers hebben eerder de rol gesignaleerd van media gecontroleerd door het regime in Algiers in het ophitsen van voetbalsupporters voor politieke doeleinden. Maar het kijken naar voetbal op staatszenders is niet meer in de mode. Dat schrijft sporthistoricus Stanislas Frenkiel in zijn boek uit 2021 “Le Football des immigrés France-Algérie, l'histoire en partage” (voetbal en Algerijnse migranten in Frankrijk). Naar zijn mening kijken weinig Algerijnen naar staatsmedia. Buitenlandse zenders zijn populairder. En door de explosieve groei van sociale media volgen voetbalfans sportnieuws op een andere manier.
Het echter neemt niet weg dat het regime geen supporters thuis en in het buitenland aanstuurt. Agressie lijkt gericht op de Fransen. Maar ook Joden en Marokkanen moeten het ontgelden zoals tijdens deze wedstrijd in april tussen USM Algiers en C.S. Constantine. Een voetbalwedstrijd tussen twee Algerijnse clubs waar geen Joden of Marokkanen spelen: “Hallu lhudud, nniku Lmrarka u Lihud” (Open de grenzen [tussen Algerije en Marokko, gesloten sinds 1994]. We gaan Marokkanen en Joden verkrachten). De haat lijkt sinds 2020 toegenomen nadat Israël en Marokko de diplomatieke banden hebben hersteld.
Anti-Franse sentimenten komen door verschil in mening tussen beide landen over geschiedenis, migratie en politiek. Krant Le Parisien heeft op 09 april een onderzoek gepubliceerd naar een reeks incidenten en constateert een toename van agressie op Franse bodem. De politie heeft verdachten gearresteerd. Maar de uitzetting naar eigen land lukt niet.
Het regime in Algiers misbruikt geschiedenis om de Fransen te chanteren. Voor Europa betekent 08 mei het einde van de Tweede Wereldoorlog. In Algerije is dat een herdenkingsdag van het neerslaan door Franse kolonisten in 1945 van een demonstratie. Anti-Franse sentimenten nemen rond de herdenking in mei de boventoon.
Op 03 maart verklaarde Bruno Retailleau, minister van Binnenlandse Zaken, aan BFMTV dat misdaden begaan tijdens het kolonialisme geen reden zijn om zijn land aan te vallen. Hij denkt dat de aanvallen al maanden duren. Franse bedrijven worden gechanteerd. Een anti-Frans refrein in het nationale volkslied van Algerije is opnieuw ingevoerd. Kinderen zingen op school hatelijke teksten over de Fransen. Zo ook in Frankrijk waar Algerijns rellende jongeren hun onvrede uitleggen in deze video: “Frankrijk heeft ons gekoloniseerd. Vandaag zijn we hier om hetzelfde te doen. We gaan ze koloniseren. One, Two, Three, Viva Algérie.”
De Franse historicus geciteerd hierboven nuanceert echter de houding jegens Marokko. Er was altijd enige vorm van jaloezie geweest. Maar hij denk dat de Algerijnse supporters over het algemeen positief waren over de voetbalprestaties van het Marokkaans elftal op het WK 2022. Dat kun je niet zeggen over het regime dat geen reden heeft om te juichen voor de buren, aldus de historicus. Daarom ontbrak de naam Marokko op het scherm van de Algerijnse staatszenders toen WK 2022 de wedstrijden werden uitgezonden.
Het blijft dus oppassen. Drie grote voetbalevenementen komen er aan: Afrika Cup in december 2025 in Marokko, het WK 2026 in Amerika, Canada en Mexico en het WK 2030 in Marokko, Portugal en Spanje. De minister van Justitie heeft op 13 februari een nieuwe wet voorgesteld om voetbalsupporters die zich tijdens de Afrika Cup 2025 en het WK 2030 misdragen snel voor de rechter te brengen. De daders worden ter plekke in het stadion berecht. Elk stadion beschikt over rechters die de zaak behandelen. Bij kleine vergrijpen kan een boete voldoende zijn. Bij ernstige incidenten wordt de dader direct het land uitgezet. Maar het moet nog blijken of deze maatregels voldoende zijn om ongewenste voetbalsupporters de toegang te ontzeggen.
De finale PSG – Inter Milaan zal deze maand op dezelfde manier als de overige wedstrijden worden verslaan. Er komen rellen bij winst of verlies van PSG. De internationale media zal over zinloos geweld tegen omstanders en vernieling van eigendommen praten. Maar de daders zullen niet met naam worden genoemd. Want iedereen is gewend aan vage termen als Noord Afrikanen, Arabieren, Maghrebijnen, migranten of erger nog: moslims.
Afbeelding: een auto in brand in Parijs op 07 mei 2025 na de wedstrijd PSG-Barcelona. Bron: social media.
Meer lezen over hetzelfde onderwerp:
Reacties op de plundertochten in Frankrijk
Emmanuel Macron spreekt deze week de burgemeesters van zijn land om de schade veroorzaakt door de plundertochten in de verschillende steden te bepalen. Hij komt met maatregelen maar er is nog niets bekend om welke maatregelen het gaat. Zijn laatste reactie op Internet dateert van vrijdag 30 juni. Een video van 05 minuten waarin hij de ordediensten bedankt, het misbruiken van de dood van de jongen veroordeelt en de ouders roept om hun kinderen tot orde te roepen. Tijdschrift Politico meldt op gezag van een naaste medewerker van Macron dat de Franse president de rellen van 2023 anders vond dan die van 2005. Hij spreekt van gebrek aan beschaving. Het wordt volgens hem een strijd om het ineenstorten van de samenleving tegen te houden. De school moet weer binnen de controle van de staat komen. Een republikeins agenda met als doel beschaving aan de wilden bijbrengen. Naast de school wil de president de rol van social media aan de kaak stellen.
De roep om visa voor de Algerijnen
Steeds meer stemmen roepen op om de visa in te voeren voor de Algerijnen (link naar video met uitleg). De oproep komt na een reeks incidenten in verschillende steden in Marokko. In Marrakech heeft de politie afgelopen maand augustus honderden Algerijnen gearresteerd wegens het verstoren van de openbare orde. Sommige worden in Frankrijk door justitie gezocht. Ze komen binnen zonder visa als toeristen met een Frans paspoort. Op 15 september hebben honderden Algerijnse illegalen een poging gedaan om Ceuta te bestormen ten einde Spanje te bereiken. De illegalen komen deze keer binnen via de kust van Noord-Marokko of met het vliegtuig via Tunesië. Visa is nodig om ongewenste leden te weren met het oog op de organisatie van de Afrika Cup 2025 en het WK 2030, aldus de initiatiefnemers. Visa voor Algerijnen werd voor het laatst ingevoerd na de aanslagen van 1994 in Marrakech door Frans-Algerijnen. Tien jaar later werd de maatregel ingetrokken maar de landsgrenzen tussen Algerije en Marokko zijn nog steeds dicht.
Politiek in Marokkaans voetbalstadions
Een liedje gezongen in 2017 in het voetbalstadion van Casablanca door de lokale supporters van RCA (Raja Athletic Club Casablanca) werd massaal op YouTube bekeken en op social media van commentaar voorzien. Ook westerse media zoals de BBC hebben over het liedje geschreven. In de New York Time Review of Books verscheen in december 2018 het artikel “The Soccer Politics of Morocco” met details over hoe de supporters zich voorbereiden om hun club te steunen bij wedstrijden uit en thuis. Maar het artikel krijgt aan het einde een politieke lading door uitspraken te te maken als zou het liedje een breed gedragen boodschap zijn van politiek onbehagen voortkomend uit wat men in de internationale media de “Arabische Lente” noemt. Het gezongen liedje is echter iets anders dan in de media wordt geschreven. Het is een aanklacht tegen de behandeling van de supporters van RCA door de Marokkaanse politie. Al jaren terroriseren hooligans voetbalstadions. Er zijn doden gevallen en gevangenisstraffen uitgedeeld. In het liedje wordt over de straffen geklaagd. Het gezongen liedje is in gesproken Marokkaans (een mix van Arabisch, Frans en Tamazight). De gebruikte transcriptie in de vertaling is van de vertaler. Bij de vertaling is getracht zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke tekst te blijven. De Nederlandse vertaling is hier te downloaden als PDF format.