Workshops voor makers van film en documentaire
Creativiteit, schrijven en transmissie. Daar gaat een nieuw serie workshops van Vereniging Issni N’Ourgh voor Film en Documentaire in Agadir. De serie workshops begint in mei en is onder leiding van roman- en scenarioschrijver Lahoucine Mourabih. Geselecteerde kandidaten krijgen de mogelijkheid om zich onder te dompelen in de wereld van scenario schrijven en verhaalstructuren. Dit initiatief wil nieuwe talenten ondersteunen in schrijfvaardigheid en een ruimte bieden voor vrije en creatieve expressie. Het programma bestaat uit zes workshops van drie uur. De eerste sessie begint zaterdag 17 mei 2025 om 15.45 uur in het Cultureel Complex Hay Mohammadi, Agadir.
Meer lezen over hetzelfde onderwerp:
15de editie festival film en documentaire
De 15de editie van het internationale festival voor amazigh film en documentaire vindt dit jaar plaats tussen 11 en 15 september in Agadir. Op het programma staan nieuwe audiovisuele producties in Tamazight uit verschillende landen gemaakt. Eregast van dit jaar is Hassan Badida, een film- en theatermaker die in Agadir woont en werkt. Hij krijgt een prijs voor zijn werk bestaand uit meer dan 50 producties. Het programma van het festival is hier te downloaden als PDF document.
Geschiedenis van film in Marokko 1907-1986
Een review uit 2021 waarin schrijver Khalid Lyamlahi een van de grote en meest complete werken bespreekt over geschiedenis van de film in Marokko: "La Septième Porte: une histoire du cinéma au Maroc de 1907 à 1986". Het boek werd 33 jaar na voltooiing door filmmaker en schrijver Ahmed Bouanani (1938-2011) in 2021 gepubliceerd.
Publicatie over vrouwen in de amazigh film
De Zomeruniversiteit van Sidi Ifni vindt tussen 26 en 28 juli 2023 plaats. Op het programma staan workshops, conferenties en de presentatie van een nieuwe publicatie over vrouwen in de amazightalige films in Marokko. Het programma wordt door Issni n Ourgh (De gouden egel) uit Agadir verzorgd, een stichting gespecialiseerd in audiovisuele productie. Volgens Hafid Achafi, cultureel antropoloog en een van de schrijvers van de publicatie, zijn vrouwen zowel kwantitatief als kwalitatief ondervertegenwoordigd in de amazigh film en documentaire. Hij heeft onderzoek gedaan naar audiovisuele productie geprogrammeerd door de stichting in de afgelopen 15 jaar. Slechts 16% van de acteurs, documentairemakers, producers, editors en directeuren zijn vrouwen. Gevraagd naar de oorzaken denkt hij dat culturele redenen en het gebrek aan scholing de belangrijkste oorzaken zijn.
Boek: The Pillars of Amazigh Film
While I was involved in seeking the ways that affected the film in the heart of thSouss, I came up with diverse factors impinging on the movie. The first generation of films headed by Lahocine Bizguarn is the result of the associativework. Thanks to their conscious decision, they established the associations as a way to relive their sense of struggle other way. They are better at raising these associations than keeping cross-legs waiting for state support. Most obviously, associative work has been a major force in the revival of interest in Amazigh film, and especially in an age when the state received the Amazigh cultural and artistic personality with a plastic eye. Given importance to this account, one might hope to turn to the festivals as also one of the dependable. Sources of film distribution and success. This chapter does not also fail to mention the importance of oral history as a contributing factor to the success of a film among Imazighen. In condemning such sources as reliable, let's first shed light on the role of associations, second the contribution of film festivals and third the how oral heritage benefit the Amazigh film.
Per april 2025 online beschikbaar
"An introduction to North African Indigenous cinema" examines the emergence of Amazigh visual media in its historical and cultural contexts and engages in a decolonization of the studies of Amazigh expression. An exploration of film from across the Tamazgha or Amazigh homeland produced by and about Imazighen, Indigenous peoples historically referred to as "Berbers," the book underscores the role of cinematic art in language preservation and the shaping of contemporary Amazigh identity against a backdrop of historical repression and exclusion. Opening up debate on the growing archive of Amazigh cinema for global audiences, this collection contrasts Amazigh production with national and global cinema and traces links between oral performance, amateur video, and feature films. These films expose fault lines in post-colonial belief systems and interrogate the tension between the pull of nostalgia and push for change as filmmakers use their cameras to re-establish a sense of presence and continuity in a changing world. Resisting folklorization, Amazigh Cinema shows how Amazigh filmmakers engage multiple spectatorships in the everyday lives of rural and immigrant people who have overcome discrimination and cultural apathy using the ancient methods and modern tools at hand. Their use of visual mediums to craft new narratives of Amazigh life creates a space for all audiences to witness Indigenous lives and their strategies--and celebration of survival.